...
Gunn Ovesen drikker alkoholfritt i jobbsammenheng. Nå om dagen går det i alkoholfritt også privat fordi hun er en av frontpersonene i Helsedirektoratets kampanje «Hvite uker». Foto: Stian Grythaugen, ANB

Drikker ikke på jobbmiddager

Innovasjon Norge-direktør Gunn Ovesen drikker ikke i jobbsammenhenger – selv om jobben innebærer mange og store middager.

Christina Halvorsen E-post
Publisert 16.04.2012 kl 07:09 Oppdatert 16.04.2012 kl 07:15

Tips en venn på e-post:

www.finnmarken.no Se alle stillinger (12)




Fakta: «Hvite uker»

  • Med kampanjen «Hvite uker» vil Helsedirektoratet få folk til å tenke gjennom nye tendenser ved den norske alkoholkulturen
  • Alkoholkonsumet i den voksne befolkningen har økt betydelige de siste tiårene, og det er en folkehelseutfordring, påpeker direktoratet
  • Økningen i alkoholbruket er i følge undersøkelser ikke knyttet til den såkalte helgefylla, men er langt på vei knyttet til gråsoner rundt arbeidslivet
  • Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen utfordrer flere kjente personer innen norsk idrett, kultur, nærings- og samfunnsliv til å ta hvite uker. Tanken er at disse skal ta stafettpinnen videre. De er: helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen, politidirektør Øystein Mæland, president Hege Gjessing i Legeforeningen, OL-mester Vibeke Skofterud, skuespill Per Christian Ellefsen, KS-direktør Sigrun Vågeng, Julie Brodtkorb, kvinnepolitisk talsperson i Høyre, Gunn Ovesen, direktør i Innovasjon Norge, journalist Noman Mubashir, Vålerenga-manager Martin Andresen og stand up-komiker Christine Koht (ANB)

Nå er direktøren med på å fronte Helsedirektoratets kampanje «Hvite uker», som har som mål å skape større oppmerksomhet rundt befolkningens alkoholforbruk.

Gunn Ovesen tok beslutningen om å ikke drikke alkohol i jobbsammenheng allerede for 20 år siden.

– Jeg er veldig tydelig på at jeg ikke drikker i jobbsammenheng. Grunnene er at jeg punkt én har sett alkoholisme veldig nært, og punkt to at jeg har hatt mye representasjon i jobben, forteller Ovesen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Et år regnet hun på det: Fra 1. november til julaften var det kun to kvelder hun ikke var ute på et eller annet.

– Da fant jeg ut at hvis jeg skulle drikke i jobbsammenheng ville jeg bli alkoholiker, sier Ovesen.

Men avholds er Ovesen ikke, for privat tar hun seg gjerne et glass vin.

– Jeg vil gjerne nyte vin med venner. Så jeg er en av de få som ikke drikker når andre betaler, men som drikker når jeg selv betaler, sier direktøren.

Toppsjefen sier hun møter forståelse for standpunktet sitt i jobbsammenhenger.

– Men det er ofte folk sier: «I kveld er det jo så hyggelig, da kan du vel ta et glass». Men det er jo som regel alltid hyggelig. Så dette er en enkel regel for meg. Det er mitt valg, forteller hun.

Ledere drikker oftest

Helsedirektoratets kampanje, som Ovesen nå er med på å fronte, har som mål å bevisstgjøre folk i forhold til alkoholforbruket i Norge, som vokser hvert eneste år.

Økningen i forbruket er ifølge undersøkelser ikke knyttet til helgefyll, men er langt på vei knyttet til gråsoner rundt arbeidslivet, påpeker direktoratet. I vinter gjennomførte Ipsos MMI på oppdrag for direktoratet en spørreundersøkelse blant yrkesaktive for å avdekke holdninger til alkoholbruk knyttet til arbeidslivet.

Den viser at topplederne drikker oftest: 65 prosent av topplederen drikker 1-2 ganger i uka eller oftere, mot 54 prosent av mellomlederne og 47 prosent av de vanlige ansatte.

– Pinlig med full sjef

– Hva synes du om at ledere drikker oftest?

– Det har jo noe med tilgang å gjøre. Det er ikke unaturlig at du drikker mer hvis du har tilgang til mer alkohol, mener Ovesen.

– Men bør ikke ledere vært et eksempel til etterfølgelse?

– Du kan ikke få andre til å gjøre noe hvis du ikke gjør det selv, men med moralisering får du bare frem det verste i folk. Men det er jo ikke noe hyggelig hvis lederen er full under talen til de ansatte på julebordet, det er jo pinlig, sier Ovesen, som er glad for å være en del av direktoratets kampanje.

– Det er en veldig bra kampanje. For det er jo ikke en avholdskampanje, poenget er at folk skal bli mer bevisst hva de gjør. Det er veldig mye alkohol, både i jobbsammenheng og privat. Da er det et poeng at du skal tenke deg om. Det å være med på kampanjen kan være min måte å få andre til å tenke seg om, sier Ovesen. (ANB)