...
Rustne bilvrak skaper miljøbekymring. Foto: Handout

Miljøgiftige bilvrak

Oslo (ANB-NTB): Mange biler inneholder miljøgifter som ikke blir fjernet før vrakene hogges opp.

Publisert 24.04.2012 kl 07:09 Oppdatert 24.04.2012 kl 09:43

Tips en venn på e-post:



Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) har gjort en kartlegging som viser dette, og vurderer nå innskjerpinger.

Kartleggingen viser at hver bil har opp til 3-4 kilo med kretskort. Kretskort inneholder bly, andre tungmetaller og bromerte flammehemmere. I setetrekk og annet interiør fant Klif i 20-30 prosent av bilene høye verdier av bromerte flammehemmere. Klif mener det er fare for at flere tonn av stoffet kan bli spredt til luft og vann hvert år.

- Det er i dag felles europeiske krav til håndteringen av bilvrak. Vi ser nå at det kan være behov for å skjerpe dagens regulering for å hindre spredning av farlig avfall, sier Klif-direktør Ellen Hambro.

– Det er i dag felles europeiske krav til håndteringen av bilvrak. Vi ser nå at det kan være behov for å skjerpe dagens regulering for å hindre spredning av farlig avfall, sier Klif-direktør Ellen Hambro.

En slik innskjerping betyr at Norge kan få strengere krav enn det som er nedfelt i EUs direktiv om kasserte kjøretøyer.

Klif vil imidlertid innhente mer kunnskap om hva som skjer med miljøgifter under opphogging av bilene, før direktoratet konkluderer.

– Etter at vi har fått ytterligere kunnskap, vil vi gi Miljøverndepartementet vår endelige anbefaling, sier Hambro. (ANB-NTB)

På forsiden nå


...

Eierne må sette på bremsene i jaget på utbytte

Selv om eierkommunene visste at det er harde tider i kraftbransjen, valgte de likevel å ta ut 10 millioner kroner ekstra i utbytte i desember.