...
Rustne bilvrak skaper miljøbekymring. Foto: Handout

Miljøgiftige bilvrak

Oslo (ANB-NTB): Mange biler inneholder miljøgifter som ikke blir fjernet før vrakene hogges opp.

Publisert 24.04.2012 kl 07:09 Oppdatert 24.04.2012 kl 09:43

Tips en venn på e-post:



Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) har gjort en kartlegging som viser dette, og vurderer nå innskjerpinger.

Kartleggingen viser at hver bil har opp til 3-4 kilo med kretskort. Kretskort inneholder bly, andre tungmetaller og bromerte flammehemmere. I setetrekk og annet interiør fant Klif i 20-30 prosent av bilene høye verdier av bromerte flammehemmere. Klif mener det er fare for at flere tonn av stoffet kan bli spredt til luft og vann hvert år.

- Det er i dag felles europeiske krav til håndteringen av bilvrak. Vi ser nå at det kan være behov for å skjerpe dagens regulering for å hindre spredning av farlig avfall, sier Klif-direktør Ellen Hambro.

– Det er i dag felles europeiske krav til håndteringen av bilvrak. Vi ser nå at det kan være behov for å skjerpe dagens regulering for å hindre spredning av farlig avfall, sier Klif-direktør Ellen Hambro.

En slik innskjerping betyr at Norge kan få strengere krav enn det som er nedfelt i EUs direktiv om kasserte kjøretøyer.

Klif vil imidlertid innhente mer kunnskap om hva som skjer med miljøgifter under opphogging av bilene, før direktoratet konkluderer.

– Etter at vi har fått ytterligere kunnskap, vil vi gi Miljøverndepartementet vår endelige anbefaling, sier Hambro. (ANB-NTB)

På forsiden nå


...

Toyota-Harila trer ned fra biltronen for å overta rattet i suksessen Byggtorget

Per Ivar Harila gasser ned i Harila-konsernet for å bli med Byggtorget inn i framtida.

...

Sier NEI til Oslo- OL

Altaordfører Laila Davidsen er godt fornøyd med OL-nei i Høyres stortingsgruppe.

...

Elevene tok jobben - pusset opp huset ved heksemomumentet

På dugnad har Vegdirektoratets hus i Vardø fått seg et nytt strøk maling. Naboen, Sjøtrafikksentralen, tok regninga.

...

– Flere gruver må stenge

Prisen på jernmalm vil holde seg lav i overskuelig framtid, og medføre nedleggelser av høykostgruver, mener ledende ekspert.